tips voor uw rug overdag

Rugpijn? U bent niet alleen.

De cijfers liegen er niet om: rugklachten zijn een groeiend maatschappelijk probleem. 80 op de 100 personen worden in hun leven ooit geconfronteerd met rugpijn. De belangrijkste oorzaken? Spanningen en stress, een slechte lichaamshouding, en vooral te veel zitten en te weinig bewegen.

Maar ook onze slaap zou wel eens een belangrijke boosdoener kunnen zijn. Dat is opmerkelijk, want net een goede nachtrust moet ervoor zorgen dat ons lichaam zich herstelt. Slapen in een onaangepast bed zorgt voor druk op onze ruggenwervels en maakt de rugpijn alleen maar erger.

Een derde van ons leven

We brengen een derde van ons leven in bed door. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een goed bed belangrijk is voor onze rug en nachtrust. Een goede nachtrust heeft een grote invloed op onze levenskwaliteit. Toch weten maar weinig mensen dat de keuze van hun slaapsysteem - de juiste combinatie van matras en bedbodem – zo belangrijk is voor hun welzijn.

Actief tijdens het slapen

Het zal u misschien verbazen, maar een mens is erg actief tijdens het slapen. We draaien en keren gemiddeld zo’n 30 keer per nacht! Als uw bed niet goed volgt, bent u vaak niet goed uitgeslapen. En als het bed ook geen aangepaste ondersteuning biedt, komen daar ook nog eens rugklachten bij.

Tips:

• Draag goede schoenen, liefst met een zool die de schokken opvangt.

• Sta niet te lang in dezelfde houding.

• Vermijd zachte stoelen, kuipstoelen, diepe stoelen, te hoge of te lage stoelen.

• Vermijd om voorover te buigen met een bolle rug.

• Ga door de knieën als u iets wilt optillen.

• Beweeg veel. Kies een sport die niet te belastend is voor de rug.

   Zwemmen is ideaal.

• Kies een stofzuiger met een lange buis, zodat u niet hoeft te buigen.

Recente slaaptips

tips voor uw rug overdag
Meer info
De mythe van een lekker hard bed
Meer info
Wat is de juiste slaaphouding?
Meer info