Aankoop

Kan ik ook alleen mijn matras of bodem vernieuwen?

Lees verder
× Aankoop
Kan ik ook alleen mijn matras of bodem vernieuwen?

Als algemene regel geldt dat matras en bodem bij elkaar horen. De producten van Lattoflex worden ontwikkeld om samen gebruikt te worden en zo een ideaal slaapcomfort te bieden. Matrassen en bodems gaan gemiddeld 10 jaar mee. Daarna voldoen ze niet meer aan de hygiënische en mechanische eisen die aan een goed slaapsysteem worden gesteld. Ze geven niet meer de juiste ondersteuning en dit kan de kwaliteit van uw nachtrust nadelig beïnvloeden. Indien u alleen uw matras vernieuwt, zal uw oude bodem het effect van uw nieuwe matras teniet doen, en vice versa.

Aankoop & Ergonomie

Nieuw bed kopen? Hierop moet u letten!

Lees verder
× Aankoop & Ergonomie
Nieuw bed kopen? Hierop moet u letten!

Bij het kiezen van een goed slaapsysteem moet u goed letten op de volgende drie zaken:

  • Wordt elke zone van uw lichaam correct ondersteund?
  • Is de drukverdeling overal gelijkmatig?
  • Is er een goede ventilatie?

Lattoflex scoort maximaal op alle drie criteria. U bent dus verzekerd van optimaal slaapcomfort.

Hoe test ik een slaapsysteem in de winkel?

Neem de tijd om een slaapsysteem in de winkel uit te testen. Ten slotte kiest u voor een bed waar u gemiddeld 10 jaar lang elke nacht in slaapt...
Test het slaapsysteem zowel in ruglig, als in zijlig uit. Draai van de ene houding in de andere, precies zoals u in uw eigen bed zou doen.
Ga liever niet na een vermoeiende of stresserende dag proefliggen, maar op een moment dat u zich uitgerust en ontspannen voelt. Hou daarbij ook rekening met de wensen van uw partner.

 

Wanneer lig ik goed op een slaapsysteem?

De keuze van een matras in combinatie met de bedbodem is van groot belang. Ligcomfort wordt in eerste instantie bepaald door uw matras. Voor zwaardere mensen is een stevige matras meer geschikt. Een te zachte matras biedt te weinig tegendruk en omdraaien in bed kost dan meer moeite. Minder zware mensen daarentegen slapen beter op een wat zachtere matras. Daarnaast speelt ook de 'conformiteit' een rol. Dat is het vermogen van het slaapsysteem zich aan te passen aan uw lichaamsomlijning. De conformiteit is van grote invloed op uw ligcomfort. In een correct ondersteunend bed blijft de natuurlijke S-vorm van uw wervelkolom gehandhaafd en ligt u dus goed.

 

Ik heb last van rugklachten en wil een nieuw slaapsysteem kopen.

Een goed slaapsysteem verhoogt uw slaapcomfort tijdens de nacht. Een ergonomisch verantwoord slaapsysteem van Lattoflex zorgt ervoor dat uw wervelkolom over de volledige lengte optimaal ondersteund wordt. Wij raden u echter aan uw arts te raadplegen bij ernstige rugklachten. Een slaapsysteem van Lattoflex kan rugklachten verlichten, maar niet genezen.

 

Uw rug weet wat goed is.

Het oog wil ook wat, dat is waar. Maar als u uitkijkt naar een nieuwe matras of een compleet bed, is het een goed idee om vooral te luisteren naar uw rug.

Een boxspringcombinatie kan er inderdaad verleidelijk mooi uitzien, net als de prijs trouwens. Maar qua slaapcomfort en slaaphygiëne is er een hemelsbreed verschil! Met Lattoflex kiest u voor een ergonomisch slaapsysteem dat uw rug ondersteuning geeft die een gewone matras nooit kan bieden, zelfs niet een matras met pocketveren of traagschuim. Tip: informeer u goed en doe de test bij een speciaalzaak.

Bij Lattoflex kunt u kiezen uit twee soorten matrassen, en verschillende types bedbodems: manueel verstelbare lattenbodem, elektrisch verstelbare lattenbodem. De geavanceerde vleugelbodem Winx® X5 bestaat in zes verschillende uitvoeringen en garandeert u slapen zonder rugpijn.

Onderhoudstips

Onderhoudstips voor je bed en slaapkamer

Lees verder
× Onderhoudstips
Onderhoudstips voor je bed en slaapkamer

Algemene onderhoudstips

  • U kunt uw bedbodem heel gemakkelijk onderhouden met een stofzuiger en een zachte, licht vochtige doek.
  • Elke matras van Lattoflex draagt een etiket met precieze onderhoudsinstructies. Om elke beschadiging te vermijden, raden wij u aan deze zorgvuldig na te leven.

 

Het onderhoud van de hoes

De meeste matrassen van Lattoflex hebben een afritsbare hoes. Verwijder deze altijd met zorg om de kern van de matras niet te beschadigen. U kunt de hoes vervolgens reinigen volgens de instructies op het etiket. De kern van de matras vergt geen enkel specifiek onderhoud. Wij raden u ten stelligste af uw matras uit te kloppen of in de zon te leggen.

 

Wat met huisdieren?

  • Hou huisdieren buiten de slaapkamer en zeker uit het bed.
  • Een nieuw slaapsysteem vergt altijd een aanpassingsperiode. Het is volkomen normaal dat u enkele dagen tot weken nodig hebt om te wennen aan uw nieuwe bedbodem en matras, vooral als u voordien sliep op een ander merk of type slaapsysteem

 

Schimmelvorming

Een hoge luchtvochtigheid kan leiden tot de vorming van schimmel aan de onderkant van uw matras. Schimmel kan uw matras ernstig beschadigen en soms onbruikbaar maken.

 

Verplaatsen van uw bedbodem

Als u uw bedbodem moet verplaatsen (om te stofzuigen, bijvoorbeeld) dan moet u de verstelbare delen eerst weer in hun horizontale stand brengen. Til de bedbodem in zijn geheel op, aan beide uiteinden van de laagste delen van het bedkader.

Vooraleer u de bedbodem opnieuw gebruikt, moet u ervoor zorgen dat hij in waterpas ligt en dat alle verstelbare delen, snoeren, elektrische kabels enz. vrij kunnen bewegen. Let erop dat u nooit iets forceert.

 

Matras en linnen

  • Draai uw matras regelmatig om zodat ze overal gelijkmatig wordt belast. Handel daarbij heel voorzichtig om mogelijke scheuren in de kern of de hoes te voorkomen, die niet onder de garantie zouden vallen.
  • Gebruik bedlinnen van een goede kwaliteit dat regelmatig wordt gereinigd en gemakkelijk vocht doorlaat.
Onderhoudstips

Correct gebruik van twee matrassen

Lees verder
× Onderhoudstips
Correct gebruik van twee matrassen

Matrassen van Lattoflex zijn speciaal ontworpen om de bedbodems van Lattoflex optimaal tot hun recht te laten komen. Wanneer twee matrassen worden gebruikt op bedbodems met verstelbare delen, raden wij u aan de centrale rits open te laten zodat elke gebruiker zijn bedbodem individueel kan instellen.

Gebruik geen bodembeschermer of ander luchtdicht materiaal dat de ventilatie van de matras belemmert.

Onderhoudstips

Hoera, ’s morgens een kilo lichter!

Lees verder
× Onderhoudstips
Hoera, ’s morgens een kilo lichter!

Doe de test.

Ga voor het slapengaan op de weegschaal staan, en doe hetzelfde als u pas bent opgestaan. De kans is groot dat u ’s morgens één kilo minder weegt.

Hoe komt dat? Tijdens het slapen geeft ons lichaam vocht af aan de omgeving. Dat gebeurt via de ademhaling en transpiratie via de huid. Per nacht kan dit vochtverlies oplopen tot meer dan één liter - in sommige gevallen zelfs 2,5 liter.

Minstens een kwart wordt van dat vocht wordt via de matras en de bedbodem afgevoerd. De rest verdwijnt via het dekbed en de openingen tussen dekbed, lichaam en matras.

We hoeven het u niet uit te leggen: hoe meer vocht het slaapsysteem kan absorberen en transporteren, hoe beter. Daarom is een goede ventilatie cruciaal. Een Lattoflex systeem scoort optimaal op dat vlak. Bij boxsprings en traagschuimmatrassen is de vochtdoorlating veel beperkter.

Tip: zorg ook voor een goede verluchting van de slaapkamer. ’s Nachts een raam laten openstaan is bevorderlijk voor een goede slaapkwaliteit.

 

Wat is de invloed van vocht op mijn slaapkamer?

Ieder mens verliest per nacht een kwart tot een halve liter vocht. Dit gebeurt gedeeltelijk via de adem en voor circa 60% via de huid (transpiratie). Een groot deel van deze 60% blijft achter in uw bed (beddengoed en matras) en moet dagelijks afgevoerd worden. Sla daarom iedere dag, na het opstaan, uw dekbed of dekens geruime tijd open zodat het vocht kan ontsnappen. Verlucht ook uw slaapkamer door circa 20 minuten een buitenraam open te zetten. Belangrijk is dat u de juiste balans tussen isolatie, verwarming en ventilatie zoekt; zo voorkomt u condensatie en schimmelvorming aan de onderzijde van uw matras.

 

Hoe krijg ik het niet te warm of te koud in bed?

Behalve de juiste temperatuur in uw slaapkamer, speelt ook de kwaliteit van uw bed een rol.
Het menselijk lichaam geeft immers continu warmte af. Het warmte-isolatievermogen van een bed wordt voornamelijk bepaald door het interieur van de matras.
Wie het snel warm heeft, kiest bijvoorbeeld het beste voor een goed ventilerende matras uit de Lattoflex collectie. 

 

Beperking van het risico op allergieën

Allergieën komen steeds vaker voor. De oorzaken zijn ruim en uiteenlopend.
Een van de meest verspreide vormen van allergie is die voor de huisstofmijt. Huisstofmijten zijn microscopisch kleine insecten die gedijen in een warme, donkere en vochtige omgeving (tussen 17 en 25°C). Ze nestelen zich dus graag in het beddengoed, in tapijten en meubelstoffen, in de vacht van huisdieren en in de warmste delen van ons lichaam (huidplooien, oksels, ...). De concentratie van huisstofmijten kan zeer hoog oplopen (tot 15.000 per gram stof).
Op zich zijn deze diertjes niet schadelijk voor de mens. Ze voeden zich onder andere met schilfertjes van menselijke of dierlijke huid en met schimmels.
Mensen worden echter niet allergisch aan de huisstofmijt zelf, wel aan zijn uitwerpselen. Zo’n allergie uit zich meestal in nies- en hoestbuien.
Als u het risico op allergie wil beperken, raden wij u ten zeerste aan om onze slaap- en onderhoudstips te volgen.
Daarnaast is het ook nuttig uw matras bij grote vrieskou te ventileren. Huisstofmijten houden immers niet van licht en kou, dus als u uw matras regelmatig op deze manier ventileert, houdt u hun aantal beperkt. Blijft u desondanks allergieklachten hebben, dan raden wij u aan uw arts te raadplegen.

Ergonomie

Zijn er ook hoofdkussens van Lattoflex?

Lees verder
× Ergonomie
Zijn er ook hoofdkussens van Lattoflex?

Een gezonde en comfortabele nachtrust houdt niet op bij de bodem en de matras. Een goede ondersteuning van uw hoofd en nek is van essentieel belang. Uw hals- en nekwervels moeten in een rechte lijn met uw ruggenwervels liggen. Zo vermijdt u specifieke nekklachten. Kussens bestaan er in verschillende soorten en maten. Uw Lattoflex verdeler laat ze u graag testen.

Ergonomie

Wanneer moet je veranderen van matras?

Lees verder
× Ergonomie
Wanneer moet je veranderen van matras?

Zet je oude matras op pensioen!

Veel mensen kopen maar één keer in hun leven een bed en een matras en vervangen ze pas als ze kapot zijn. Fout dus, want een matras gaat geen leven lang mee! Vervang om de 10 jaar je matras. Zo heb je nooit last van rugpijn en allergieën en is je nachtrust tip top!

Mijn matras is toch nog ok?

Het is een veelgehoord misverstand: “Mijn matras is 10 jaar oud, maar is nog altijd ok hoor!” Na jaren van intensief gebruik kan een matras zich steeds moeilijker herstellen. De matras verliest zijn veerkracht en draagvermogen met nek- en rugklachten tot gevolg. Bovendien toonde onderzoek aan dat je met een nieuwe matras steeds het gevoel hebt dat je een uur meer hebt geslapen. En wie wil dat nu niet, een heerlijk uitgerust gevoel?

Hatsjie, hatsjie, hatsjie! Allergie!

Last van huisstofmijtallergie? Misschien moet je dan eens denken aan je slaapomgeving. Onderzoek heeft immers aangetoond dat er een verband is tussen allergieën door huisstofmijten en allergische ziektes zoals astma en allergische rhinitis. Zo zijn oude matrassen en een vochtige omgeving de favoriete leefbasis voor huisstofmijten, want vooral oude matrassen houden het vocht heel goed vast. Controleer daarom de versheiddatum van je matras en zet deze minstens elke 10 jaar aan de deur. Bye bye allergietjes!

Slaaptips

Ventilatie, verlichting en temperatuur

Lees verder
× Slaaptips
Ventilatie, verlichting en temperatuur
  • Verlicht en ventileer uw slaapkamer regelmatig en laat het beddengoed overdag liever openliggen.
  • Ontstof regelmatig uw matras en hoofdkussen of stofzuig ze even gedurende 2 tot 3 minuten.
  • Zorg voor een ideale slaapkamertemperatuur, dus ongeveer 18°C.
Slaaptips

5 slaapweltips

Lees verder
× Slaaptips
5 slaapweltips

Bereid uw slaap voor

Probeer tot rust te komen tijdens het uur voor u naar bed gaat. Lees een boek, luister naar muziek, neem een warm bad.

Ga naar bed om te slapen

Vermijd gebruik van smartphone, laptop of tv in de slaapkamer.

Eet niet te weinig

Een hongerige maag is niet bevorderlijk voor een goede slaap. Eet eventueel nog een koekje of wat ontbijtgranen met melk voor u naar bed gaat.

Adem in, adem uit

Uw ademhaling bewust regelen heeft een kalmerend effect en kan helpen om in slaap te vallen. Adem langzaam en regelmatig als u net in bed ligt.

Zorg voor een goed bed

Essentieel voor een goede slaapkwaliteit.

Slaaptips

Wat is de juiste slaaphouding?

Lees verder
× Slaaptips
Wat is de juiste slaaphouding?

De ruggengraat heeft een S-vorm.

Of u nu ligt, zit, stapt of slaapt, het komt erop aan die S-vorm zoveel mogelijk te behouden. De enige juiste slaaphouding is dan ook die waarin de wervelkolom zijn natuurlijke houding behoudt.

Een bed dat uw lichaam de juiste ondersteuning biedt, zorgt ervoor dat u automatisch in de juiste slaaphouding gaat liggen. Een Lattoflex slaapsysteem geeft u overal de juiste ondersteuning. In ruglig krijgt u vooral steun aan nek, taille en benen. In zijlig worden vooral uw schouders en heupen goed ondersteund.

De juiste slaaphouding kunt u makkelijk herkennen.

Van achteren gezien vormt uw rug een rechte horizontale lijn. Van opzij gezien vertoont uw rug de flauwe S-bocht die hij ook heeft als u staat.

Alles begint bij het juiste bed.

Als uw bed uw lichaam niet goed ondersteunt – omdat het te hard of te zacht is – dan proberen uw rugspieren de hele nacht de zaak recht te trekken. Dat resulteert in stijve spieren of pijn in uw nek. Een te zacht bed doet de wervelkolom meebuigen in een onnatuurlijke vorm. U ligt gebogen als een banaan. Uw bewegingsvrijheid vermindert en uw vochtregulatie verloopt minder efficiënt. Een te hard bed vervormt de wervelkolom ook in een onnatuurlijke vorm. Uw lichaam steunt immers op de schouders en de heup en uw wervelkolom komt in een klem te liggen. Daardoor hebt u de neiging om vaak van houding te veranderen, wat veel energie kost.

 

Zoveel draaien en keren, is dat goed voor mijn rug?

Wees gerust, u mag op twee oren slapen. Geregeld van houding veranderen in uw slaap is normaal. Sterker nog, het is absoluut noodzakelijk. Want als u altijd in dezelfde houding zou liggen, dan zouden bepaalde zones van uw lichaam continu belast worden.

Door regelmatig te draaien en van houding te veranderen in bed, spreidt u spontaan de belasting van uw lichaam. Het slaapsysteem van Lattoflex helpt u daarbij. Omdat uw lichaam altijd correct ondersteunt, kunt u ontspannen bewegen en wordt u weinig of niet wakker bij het draaien.

De reactiviteit of veerkracht is dus van groot belang. Het garandeert u een maximale bewegingsvrijheid. Uw bed moet vlot reageren op uw lighouding, bijvoorbeeld aan uw schouders en heupen. Maar het moet ook snel terugveren als u draait, want anders wordt uw lichaam niet ergonomisch ondersteund. Zeker als u rugproblemen hebt, is zo’n correcte ondersteuning erg belangrijk.

Slaaptips

De mythe van een lekker hard bed

Lees verder
× Slaaptips
De mythe van een lekker hard bed

Vroeger sliepen de meeste mensen op doorgezakte matrassen en spiraalbodems. Bij rugklachten adviseerde men meestal een hard slaapsysteem.

Vandaag denken nog steeds heel wat mensen dat hard slapen de beste keuze is voor de rug. Helaas, dat klopt niet. Een hard bed kan zelfs rugklachten veroorzaken in plaats van ze te verhelpen of te voorkomen!

Tijdens onze slaap ontspannen de spieren. Als u dan op een te hard bed ligt, neemt uw wervelkolom door die dalende spierspanning een onnatuurlijke houding aan. Dat creëert een spanning op de weke delen van de wervelkolom, bijvoorbeeld de tussenwervelschijven. Gevolg: u krijgt niet genoeg diepe slaap. En ’s ochtends hebt u last van lage rugpijn, een stijve nek en pijnlijke schouders.

De hardheid van een slaapsysteem is zeer subjectief. Wat de een hard vindt, is voor een ander dan weer niet hard. Vraag advies aan een expert en ga naar een speciaalzaak. Zo maakt u zeker de juiste keuze.

Slaaptips

tips voor uw rug overdag

Lees verder
× Slaaptips
tips voor uw rug overdag

Rugpijn? U bent niet alleen.

De cijfers liegen er niet om: rugklachten zijn een groeiend maatschappelijk probleem. 80 op de 100 personen worden in hun leven ooit geconfronteerd met rugpijn. De belangrijkste oorzaken? Spanningen en stress, een slechte lichaamshouding, en vooral te veel zitten en te weinig bewegen.

Maar ook onze slaap zou wel eens een belangrijke boosdoener kunnen zijn. Dat is opmerkelijk, want net een goede nachtrust moet ervoor zorgen dat ons lichaam zich herstelt. Slapen in een onaangepast bed zorgt voor druk op onze ruggenwervels en maakt de rugpijn alleen maar erger.

Een derde van ons leven

We brengen een derde van ons leven in bed door. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een goed bed belangrijk is voor onze rug en nachtrust. Een goede nachtrust heeft een grote invloed op onze levenskwaliteit. Toch weten maar weinig mensen dat de keuze van hun slaapsysteem - de juiste combinatie van matras en bedbodem – zo belangrijk is voor hun welzijn.

Actief tijdens het slapen

Het zal u misschien verbazen, maar een mens is erg actief tijdens het slapen. We draaien en keren gemiddeld zo’n 30 keer per nacht! Als uw bed niet goed volgt, bent u vaak niet goed uitgeslapen. En als het bed ook geen aangepaste ondersteuning biedt, komen daar ook nog eens rugklachten bij.

Tips:

• Draag goede schoenen, liefst met een zool die de schokken opvangt.

• Sta niet te lang in dezelfde houding.

• Vermijd zachte stoelen, kuipstoelen, diepe stoelen, te hoge of te lage stoelen.

• Vermijd om voorover te buigen met een bolle rug.

• Ga door de knieën als u iets wilt optillen.

• Beweeg veel. Kies een sport die niet te belastend is voor de rug.

   Zwemmen is ideaal.

• Kies een stofzuiger met een lange buis, zodat u niet hoeft te buigen.